Mikado - Kenniscentrum interculturele zorg  
 
   home       over mikado       activiteiten       publicaties       nieuws       agenda       abonnement       inloggen      English  
 
 

Mikado Nu
   reageer      printversie  

Multiculturele panels helpen Mikado Helpdesk verder
’Vertrouwen is het sleutelwoord, geen één enkele oplossing is zaligmakend’. Dit was een van de conclusies van twee panelbijeenkomsten op donderdag 30 september en 7 oktober. Mikado organiseerde deze panels in het kader van de Helpdesk. Aan wat voor soort informatie hebben patiënten of verwanten behoefte bij gezondheidskwesties? En hoe kun je die informatie het best op een begrijpelijke en herkenbare manier geven? ‘Houd in je benaderwijze rekening met verschillende generaties’, was een andere conclusie. Mikado zal deze en vele andere tips en suggesties gebruiken bij de opzet van de landelijke helpdesk, een website en een telefonische hulplijn.

Vertrouwen
De multiculturele panels bestonden uit jongeren en volwassenen, professionals en niet-professionals. Aan de hand van casussen over borstkanker, dementie, overgewicht, diabetes en ‘druk in de klas’, raakten de deelnemers snel met elkaar in discussie. Over zin en onzin van vertaalde folders (‘papier werkt niet’), wel of geen vertalingen op websites, mensen opzoeken of filmpjes maken, iedereen was het erover eens dat vertrouwen erg belangrijk is in de zorg. Dit begint al bij het zoeken naar informatie en advies.

Generaties
‘Mijn moeder is onlangs opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek. Zij begrijpt daar niet veel van, en weet niets over borstkanker. Ik weet er wel iets van, maar vind het vervelend om er met haar over te praten’. Dit concrete dilemma maakte veel los. De eerste generatie gaat vaak op een andere manier met ziek-zijn om, wat invloed heeft op de manier van zoeken naar informatie en hulp. Het woord ‘kanker’ is bovendien bij veel migranten een taboe. Mensen willen het niet over zich afroepen. Belangrijk is dan om heel basaal te beginnen met de informatieoverdracht.

Praktisch
De eerste generatie zal een ziekte eerder geheim willen houden om anderen niet te belasten. De tweede generatie is meer praktisch ingesteld. Zij vinden het belangrijk om te weten welke ziekenhuizen er zijn bij hen in de buurt waar een goede behandeling aangeboden wordt. Ook verschilt hun visie op ziekte en gezondheid van die van de eerste generatie. ‘Soms moet je informatie voor ouderen via de tweede generatie geven’!

Helpdesk
Mikado ontwikkelt momenteel een gratis landelijke helpdesk met website en telefoonlijn voor zorgvragers en mantelzorgers met een migratieachtergrond die op zoek zijn naar informatie over verschillende onderwerpen op het gebied van gezondheid en zorg.
De helpdesk wordt in februari 2011 gelanceerd.

Meer weten? Neem contact op met de coördinator Helpdesk
Wiebe de Jong


 Publicatiedatum: 22 oktober 2010 21:10 uur



Reageren
Wilt u uw mening, ideeën of reactie kwijt, dan kunt u nevenstaande formulier invullen. Uw reactie verschijnt direct zichtbaar op de website. Wilt u dit niet? Stuur uw reactie dan per .
 
naam

e-mail adres

(organisatie)
  reactie
 


 


Mikado bibliotheekcollectie naar Pro Persona
'Jij maakt 't verschil'. Mikado en GGzE lanceren e-learning interculturele zorg aan ouderen
Mikado stopt, kennis blijft
Handreiking ethische dilemma's in de ggz aan asielzoekers
Zomeractie! Favoriete Mikado publicaties met korting


PTSS met psychotische kenmerken: een nieuwe diagnose?
Mikado stopt, kennis blijft
Nederlandse ouderen in Australië
E-module huwelijksdwang van Fier Fryslân
Steeds meer informatie over ramadan, medicatie en gezondheid beschikbaar
meer nieuws


Glenn Helberg
'Goed luisteren begint bij de ander even veel waard vinden'.
 lees verder....
 
 
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder toestemming van Mikado.