Mikado - Kenniscentrum interculturele zorg  
 
   home       over mikado       activiteiten       publicaties       nieuws       agenda       abonnement       inloggen      English  
 
 

Mikado Nu
   reageer      printversie  

Een helpdesk met lef!
‘Mikado heeft het lef gehad om deze helpdesk te starten en zet daarmee de toon.’ Aldus dagvoorzitter Ronald May tijdens de opening van de nieuwe Mikado Helpdesk op 27 mei 2011. Op de feestelijke opening in Utrecht, in buurthuis Portes midden in de wijk Lombok, waren ongeveer 100 mensen aanwezig. De behoefte aan een dergelijk initiatief bleek groot.

Herkenbaar
Coördinator Wiebe de Jong lichtte kort de aanleiding voor en noodzaak van de Helpdesk toe. Midden in zijn praatje ging een telefoon. Een vrouw voorin de zaal nam op en uitte luid verstaanbaar haar paniek. Ze was mantelzorger en haar buurman belde dat hij naar de dokter ging, maar dat vond ze geen goed idee ‘je mag niet alleen gaan! Dat kan niet!’. Het duurde even voordat duidelijk werd dat dit een korte scène was – van Theatergroep Drang. Meerdere scènes volgden: een man die de diagnose van de huisarts niet heeft begrepen. Iemand die zijn medicijnen deelt met anderen ‘ies graties en ik heb veel!’. En een ontroerende scène van een jonge vrouw die haar Somalische moeder met buikpijnen vergezelt om te tolken en zonder enig begrip of empathie door de arts te woord wordt gestaan.

Werk in uitvoering
De opening - het moment dat de website online ging - gebeurde door vier linten dwars door alle aanwezigen met elkaar te verbin-den. De rood-witte linten symboliseerden het feit dat de Mikado Helpdesk werk-in-uitvoering is. ‘Met de helpdesk schept Mikado een nieuwe taal om vragen van alle burgers over gezondheid en zorg te beantwoorden’, zo vatte Ronald May de dag samen. Hij riep alle deelnemers op actief bij te dragen aan de helpdesk door ken-nis beschikbaar te stellen, door adoptie van een thema of door financiering. De Mikado Helpdesk kan immers niet zonder steun van derden.

Enorme behoefte
Na de opening was er een druk bezochte informatiemarkt met Ronald May als marktmeester en deelnemers van Kiesbeter.nl tot het Opvoedbureau Utrecht, van Dokters van de Wereld tot Pluspunt Rotterdam, en van Stivoro tot Ypsilon. De drie workshops gingen over voorlichting en lotgenotencontact bij borstkanker, over tolken in de zorg en over voorlichting in de ggz. Ze waren een succes, zowel voor de deelnemers (‘veel geleerd’) als voor de workshopgevers (‘met zoveel respons zit ik echt weer in de lift’). Zowel tijdens de markt als tijdens de workshops bleek de enorme behoefte aan uitwisseling, verbinding en bundeling van kennis en informatie.

Vindbaar, begrijpelijk, herkenbaar
De Mikado Helpdesk is niet alleen een platform voor zorgvragers en mantelzorgers op zoek naar kennis en informatie. Het is ook een middel voor organisaties om voorlichtings- en educatiemateriaal vindbaar, begrijpelijk en herkenbaar te maken voor een grote diverse doelgroep. Mikado werkt daarom samen met allerlei partners.
De aanwezigen tijdens de opening lieten een boodschap achter op speciale ansichtkaarten: tips en suggesties voor uitbreiding, anekdotes, verzoeken om samenwerking en veel complimenten.

Website en 0800-nummer
De Helpdesk is een website en telefonische informatielijn voor mensen uit verschillende culturen die in Nederland wonen en vragen hebben over gezondheid en zorg. Goede zorg moet begrijpelijk én bereikbaar zijn voor iedereen. Op de site is veel informatie te vinden, filmpjes, brochures en persoonlijke verhalen over ziekten en andere gezondheidsthema's: van verzekeringen tot opvoeden, van borstkanker tot dementie. Nu zijn negen thema’s te vinden, maar de helpdesk breidt in de toekomst uit met informatie over bijvoorbeeld diabetes, stoppen met roken en medezeggen-schap in de zorg. Veel informatie op de website is te lezen, luisteren of te bekijken in meerdere talen. Ervaringsverhalen vormen de rode draad voor het overbrengen van kennis en informatie.

Meer informatie?
Mensen met vragen over gezondheid en zorg kunnen de Helpdesk bereiken via de nieuwe website Mikadohelpdesk.nl, telefonisch van maandag tot en met donderdag van 14.00 - 16.00u op 0800-88 55 008 of per e-mail.
De Mikado Helpdesk heeft ook een eigen facebook pagina.

Wilt u een setje ansichtkaarten of posters voor in uw spreek- of wachtkamer? U kunt ze gratis bestellen via 010 2410041 of per e-mail.
Voor vragen over of steun aan de Mikado Helpdesk kunt u contact opnemen met Wiebe de Jong.

Voor professionals werkzaam in de zorg blijft Mikadonet.nl uiteraard bestaan en de vele producten en diensten van Mikado voor professionals.

De Mikado Helpdesk is mede mogelijk gemaakt door VSBfonds, het Ministerie van VWS en alle inhoudelijke samenwerkingspartners.

 Publicatiedatum: 1 juni 2011 12:23 uur



Reageren
Wilt u uw mening, ideeën of reactie kwijt, dan kunt u nevenstaande formulier invullen. Uw reactie verschijnt direct zichtbaar op de website. Wilt u dit niet? Stuur uw reactie dan per .
 
naam

e-mail adres

(organisatie)
  reactie
 


 


Mikado bibliotheekcollectie naar Pro Persona
'Jij maakt 't verschil'. Mikado en GGzE lanceren e-learning interculturele zorg aan ouderen
Mikado stopt, kennis blijft
Handreiking ethische dilemma's in de ggz aan asielzoekers
Zomeractie! Favoriete Mikado publicaties met korting


PTSS met psychotische kenmerken: een nieuwe diagnose?
Mikado stopt, kennis blijft
Nederlandse ouderen in Australië
E-module huwelijksdwang van Fier Fryslân
Steeds meer informatie over ramadan, medicatie en gezondheid beschikbaar
meer nieuws


Glenn Helberg
'Goed luisteren begint bij de ander even veel waard vinden'.
 lees verder....
 
 
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder toestemming van Mikado.